بتن های بازیافتی (فنی و مهندسی)

دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
تعداد صفحات 46
حجم فایل 298 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

امروزه استفاده از بتن های بازیافتی به یكی از مهم ترین مسائل تبدیل شده است و اقتصاد توجه زیادی به استفاده از بتن با دانه بندی بازیافتی (RAC) دارد.

تخمین زده شده است كه نزدیك به 150 میلیون تن قلوه سنگ برای شن و ماسه بتن سالیانه در ایالات متحده تولید می شود و به مصرف می رسد. حال اگر این حجم بالای مصالح سنگی می توانست از مصالح گذشته بازیافت شود دیگر معادن شن و ماسه به سرعت رو به كاهش نمی رفت. بنابراین استفاده از بتن سازه های فرسوده جهت ساختن بتن با دانه بندی بازیافتی شاید نتوان كه به طور كامل در نگه داشتن ذخایر و منابع طبیعی كمك كند ولی می تواند از هدررفتن یك حجم بزرگی از این منابع خدادادی كمك كند. همچنین استفاده از بتنهای RAC به تخریب نشدن محیط زیست نیز كمك بزرگی خواهد كرد.

استفاده از بتن های بازیافتی از سازه های قدیمی در دهه های گذشته منافعی را برای انسانها به دنبال داشته است. برای مثال در سال 1980بخش حمل و نقل مینسولتا (Minnesolta) 16 مایل از یك مسیر مسطح را با بتن بازیافتی پوشاند و بعد از آن تخمین زده شد كه تقریباً در این پروژه حدود 600 هزار دلار صرفه جویی شده است.

 

 


بسمه تعالی

بخش اول:

مقاومت بتن بازیافتی در برابر سیكلهای ذوب شدن و یخ زدن

این مقاله به بررسی مقاومت بتن با دانه های بازیافتی (Recycled Aggregate Concrete) در برابر سیكلهای یخ زدن و ذوب شدن می پردازد و آن را با بتنهای طبیعی (معمولی) (Natural Aggregate Concrete) مقایسه می‌كند. این بررسی ها و نتایج حاصل یك سری آزمایشات علمی است كه در آزمایشگاه صورت گرفته است.

سه حالت مختلف برای مقایسه بتنهای RAC و NAC درنظر گرفته می شود:

حالت یكم (Case I): استفاده از یك نسبت آب به سیمان متوسط  با مقدار 0.47 را مورد رسیدگی قرار می دهد (base Mixture) كه برای RAC و NAC استفاده می شود.

حالت دوم (Case II): در این حالت با كم كردن نسبت آب به سیمان  از 0.47 به 0.29 حالتی را پدید می آورد كه متفاوت از حالت اول خواهد بود كه به آن بتن با عملكرد بالا گویند. (Concrete High-Performance)

حالت سوم (Case III): با اضافه كردن %5 مواد هوازا به بتن اصلی (base Mixture) این حالت را پدید می آوریم.

عملكرد بتن RAC (بتن بازیافتی) در حالتهای I و II به دلیل استفاده از دانه های بازیافتی خوب نخواهد بود. این نتیجه با بتن NAC مقایسه می شود كه به دوام كامل رسیده است و نهایتاً نتیجه گرفته می شود كه اگر در بتن RAC از مواد هوازا استفاده شود دوام بتن RAC به اندازه بتن NAC خواهد شد.


پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *